10/11/09

Tramvia: bona notícia però coixa (El projecte ha d’incloure tot Sarrià)


(El Tramvia d'Orléans, extret de lightrailnow.org)

Durant la campanya de les eleccions municipals passades, proposàvem un tramvia metropolità com a part de la solució dels problemes de circulació i mobilitat de l’àrea urbana. Llavors semblava utòpic. Si més no llunyà. Avui ja no ho és tant.

Els pressupostos de l’estat incorporen una partida de 300.000 euros per a la redacció del projecte. Un pas important i positiu, sense cap mena de dubte. Allò que semblava més propi del s.XXII que de l’actual, ja és més proper. És evident que des que es redacta un projecte a que s’inicien les obres pot passar molt de temps o fins i tot no realitzar-se mai. Ara bé, això ja representa una declaració d’intencions. Benvinguda sigui.

La proposta actual (la que hem pogut veure als diaris), dibuixa dues línies en forma de creu que anirien de la punta de Salt (Centre Comercial) al campus de la UdG a Montilivi a Girona, una i de Vilablareix a Sarrià l’altra. A grans termes, el pla em sembla raonable. Una creu que lligui tots els punt cardinals de l’àrea metropolitana és el més lògic. Però li falta quelcom imprescindible des del meu punt de vista. Hi falta el nord!.

El Periódico d’ahir destacava que “El tramvia ha d’incloure Sarrià de Ter, afirma l’alcalde de la població ”. És lògic, no? Sempre hem defensat que aquest mitjà de transport ha de seguir la línia de l’Av. França. Avui un punt important, però demà fonamental. No només perquè hi haurà la zona del campus de ciències de la salut i l’Hospital Trueta, un punt clau en l’aglomeració de persones i per tant, en les necessitats de connexió sinó perquè -n’estic convençut- aquesta via serà l’eix estructurador de la vida econòmica, cultural i fins i tot social de Sarrià.

Imaginem-nos que el tramvia seguint la l’Avinguda de França arriba fins al Pavelló Municipal, la nova Biblioteca i els grans nuclis de connexió amb els barris. Els veïns de Sarrià de Dalt, Pla de l’Horta, Pla de Vinyers i Rasa, per un costat, i els de Sarrià de Baix de l’altre, ho haurien de tenir fàcil per des de casa seva arribar a la parada més propera. I d’allà, pocs minuts: Girona centre. Poca estona: el campus de Montilivi. Un moment: Vilablareix.

Avui, el projecte únicament inclou la zona del campus de ciències de la salut. Només faltaria!. Però forçosament ha d’anar més enllà. Si de veritat vol tenir vocació de futur. Si realment vol ser un eina metropolitana cal que Sarrià de Ter hi sigui tot. Perquè la massa crítica del nostre municipi viu a l’entorn d’aquesta avinguda i evidentment, allò que dóna sentit a un mitjà de comunicació es que estigui prop de la gent. Per això ja vam reclamar que el tramvia arribi al menys, fins al centre del poble. Només d’aquesta manera seria útil per a la població de Sarrià de Ter. Seguirem insistint perquè és obvi. Treballarem perquè sigui així.